Är du en drivande entreprenör som vill ta tillvara på kulturarv som andas spännande historia och kan se visionerna i vad det kan bli idag? Då kan du fortsätta läsa. Här lyfter vi två exempel på platser som genomgått just denna resa, från kulturarv till kända turistattraktioner som lockar tusentals.
Limmared är en liten ort i Tranemo Kommun med 1800 invånare. Här finns numer ett glasbruk kallat Glasets hus med anor från 1740 med 500 anställda. Glasets hus i Limmared är det äldsta aktiva glasbruket som finns i Sverige.
Fram till slutet av 70-talet var orten ett blomstrande samhälle med service såsom kaféer, läkarmottagning, post och bankkontor och olika typer av butiker. Runt år 2010 hade de flesta butiker bommat igen och flyttat till större städer, det enda som återstod var en mataffär och några secondhandaffärer. Kjell Svensson tidigare vd för Limmareds Glasbruk fick i uppdrag att se över möjligheterna att vända den negativa utvecklingen.
En projektgrupp med stort nätverk och olika bakgrunder sattes samman. En ideell förening bildades, kommunen sköt till pengar och medlemmar bidrog med volontärtimmar. Satsningen fokuserades till att bevara industritraditionen från 1740 genom att bygga ett så kallat Glasets Hus med en glassamling från fyra sekler och göra den tillgänglig för allmänheten. När projektet startade var målsättningen att uppnå 5000 besökare per år. I dag har Limmared årligen 100 000 besökare.
Kjell Svensson har prisats för sitt engagemang och tilldelats Västra Götalandsregionens kulturpris för sitt utvecklingsarbete med Glasets hus. Något som är helt unikt med Glasets hus och helt avgörande för deras existens är de 140 volontärer som på årsbasis lägger ner mellan 4 – 1600 timmar per år på ideellt arbete. Enligt Kjell är 4 timmar idealtillstånd och 1600 timmar riskfyllt. Volontärinsatsen minskar kostnaden med 2 mkr/år. Kjell poängterar att det är viktigt med starka incitament för att engagera volontärer. Några av framgångsfaktorerna med de många volontärerna är enligt honom:
Nääs Fabriker ligger i brukssamhället Tollered mellan Göteborg och Alingsås med ett industrihistoriskt arv som bomullsspinneri. År 1981 upphörde spinneriverksamheten på Nääs Fabriker för gott, 100 arbetstillfällen hade försvunnit, butikerna hotade att lägga ner och posten ville dra in sitt kontor. Lerums kommun hade en idé om att skapa ett centrum för småföretagare, hantverk och utbildning i de gamla spinnerilokalerna. År 1990 köpte företaget Ernst Rosén AB Nääs Fabriker. År 2013 fick VD Kristina Christofferson i uppdrag att utveckla platsen och göra den till ett besöksmål. De formulerade en affärsplan och vision utifrån platsens identitet. Kristina Christofferson ställde sig frågan:
– Vi har historien men hur ska vi berätta den?
Idag, drygt 10 år efter startskottet, är Nääs fabriker ett etablerat besöksmål med en snittbeläggning på 79%. De har hittat sitt koncept och fokusområden. Nu ligger fokus på att göra det de redan gör bra ännu bättre. Famgångsrik platsutveckling kräver ett lok som drar. För Nääs Fabriker är det hotellet och restaurangen som är de stora dragarna. Övriga framgångsfaktorer är: