Mobil

Skapa gifar för ditt företag – en steg-för-steg-guide

Gifar (rörliga bilder eller animationer) är ett populärt och engagerande format på sociala medier. Kanske har du själv använt gifar i Instagram-händelser eller som svar i en chatt? Det bästa är att du kan skapa dina egna gifar som stärker ditt varumärke och som andra kan använda.

Vill du förtydliga ditt varumärke, skapa gifar för dina besökare eller bara testa något nytt? Då är du på rätt plats! Här är en enkel guide för att komma igång.

Så skapar du din första gif

1. Skapa ett konto på giphy.com
Börja med att registrera ett konto på giphy.com. Detta är en plattform där du kan ladda upp och dela dina gifar.

2. Ladda upp fem gifar
För att bli verifierad på Giphy behöver du först ladda upp minst fem gifar. Ett bra tips är att börja med enkla gifar, exempelvis en animerad version av din logotyp.

3. Ansök om verifiering
När du har laddat upp dina gifar kan du ansöka om att bli verifierad som ”Brand, Creator, or Artist”.
Det kan ta några dagar innan din ansökan behandlas. Om det dröjer kan du kontakta deras support.

Program för att skapa gifar

Det finns olika sätt att skapa dina gifar på. Det beror på vad du är mest bekväm med och har tillgång till. Vi rekommenderar att testa dig fram i Canva. Här kan du exempelvis ladda upp din logotyp och välja en animation för att göra den rörlig. När du är nöjd med rörelsen väljer du att exportera filen som gif.

Vill du göra mer avancerade animationer finns det specialdesignade program som exempelvis Adobe Animate som hjälper dig att skapa dina alster.

Lycka till med dina första gifar!

Intressant? Dela gärna vidare!