Bokning online viktigt för besökarna

Bokning av boende och upplevelse ska vara smidigt. Därför är det viktigt att ha tydlig och relevant information med möjlighet till att boka på webben.

Eftersom hälften av alla resor bokas digitalt är det viktigt att det finns möjlighet att boka online, gärna via flera kanaler. Det finns många olika onlinebokningssystem som underlättar både rums- restaurang- och aktivitetsbokningar.

Det finns flera anledningar till att du bör ha onlinebokning

  • Synlighet - Du blir synlig i olika kanaler som Tripadvisor och Booking.com
  • Service - Idag förväntar sig besökare att det ska vara enkelt och smidigt att boka.
  • Intern hjälp - Vissa system som hjälper verksamheter bli bokningsbara är också byggda för att hjälpa till med hantering och fördelning av rum, betalning och allt annat administrativt kopplat till bokningar.

Bokning på egna hemsidan
Bokning som man kommer åt via internet kallas onlinebokningssystem, och de kan hjälpa dig med:

  • Översikt
    Du ser tydligt vilka gäster som ska checka in de kommande dagarna och vilka som ska resa.
  • Fördela rum
    Förbokar inte gästen ett specifikt rum kan du via bokningssystemet lätt se vilka rum som är lediga och fördela till ankommande gäster.
  • Hantera tillgänglighet
    Mata in regler kring när och hur bokningar får ske. Måste gästerna stanna ett visst antal dagar? Finns det dagar då ingen gäst får boka?
  • Service
    Med allt samlat på ett ställe är det lätt att hitta information när gästen kontakter er.

Exempel på onlinebokningssystem för den egna hemsidan; Sirvoy och Visbook (uthyrning av rum), TheFork, Bookatable och Caspeco (bordsbokning), iTicket, Visitnorth, Bókun (aktiviteter)

Kanalhanteraren – samlar information på ett ställe
En kanalhanterare hjälper dig hålla koll på tillgänglighet på ett och samma ställe. Bokningar från din egna hemsida och andra kanaler hämtar tillgängliga rum i kanalhanteraren, vilket minskar risken för dubbelbokningar. De flesta onlinebokningssystem fungerar också som kanalhanterare, tex Sirvoy, iTicket och Bókun.

Bokning på externa webbplatser
Ett samlingsnamn på sajter som marknadsför och säljer boenden, aktiviteter och restauranger är onlinemarknadsplatser, eller Online Travel Agents. (OTA). Exempel på onlinemarknadsplatser för boenden är Booking.com, Hotels.com och Expedia.com, och exempel på onlinemarknadsplatser för aktiviteter är Viator,com och Expedia.com.
Det är kostnadsfritt att lägga upp sitt utbud hos dessa, men man betalar provision efter att besökare konsumerat ens tjänst eller produkt.

53 % vill helst söka och boka sin resa via mobiltelefonen.