Sittande kvinna tittar på Google Maps på sin smartphone i skogsmiljö
Foto: Smålands Turism

Bokning online

Bokning online viktigt för den som planerar ett besök. Hela kedjan från bokning till boende och upplevelse måste vara enkel. Det är viktigt att ha tydlig och relevant information och möjlighet att boka direkt på webben.

Hälften av alla resor bokas digitalt. Att det finns möjlighet för dina besökare att boka online, gärna via flera kanaler – är viktigt. Det finns många olika onlinebokningssystem som underlättar bokning av rum, restaurang och aktiviteter.

Därför ska du arbeta med onlinebokning

  • Synlighet. Du syns på Google, Tripadvisor och Booking.com.
  • Service & enkelhet – Dagens besökare förväntar sig att det ska gå att boka digitalt.
  • Intern hjälp – Vissa system som hjälper verksamheter bli bokningsbara är också byggda för att hjälpa till med hantering och fördelning av rum, betalning och allt annat administrativt kopplat till bokningar.

Bokning på egna hemsidan

Bokning via Internet kallas onlinebokningssystem och de kan hjälpa dig med:

  • Översikt
  • Du ser tydligt vilka gäster som ska checka in de kommande dagarna och vilka som ska resa.
  • Fördelning av rum
  • Förbokar inte gästen ett specifikt rum kan du via bokningssystemet lätt se vilka rum som är lediga och fördela till ankommande gäster.
  • Hantera tillgänglighet
  • Mata in regler kring när och hur bokningar får ske. Måste gästerna stanna ett visst antal dagar? Finns det dagar då ingen gäst får boka?
  • Service
  • Har du allt samlat på ett ställe är det lätt att hitta information när gästen kontakter dig.

Exempel på onlinebokninssystem:

Kanalhanteraren samlar information på ett ställe

En kanalhanterare hjälper dig att hålla koll på tillgängligheten på ett och samma ställe. Bokningar från din egen hemsida och andra kanaler hämtar tillgängliga rum i kanalhanteraren, vilket minskar risken för dubbelbokningar. Många onlinebokningssystem fungerar också som kanalhanterare.

Bokning på externa webbplatser

Ett samlingsnamn på sajter som marknadsför och säljer boenden, aktiviteter och restauranger är onlinemarknadsplatser, eller Online Travel Agents, OTA. Exempel på onlinemarknadsplatser för boenden är Booking.com, Hotels.com och Expedia.com, och exempel på onlinemarknadsplatser för aktiviteter är Viato.com och Expedia.com.
Det är kostnadsfritt att lägga upp sitt utbud hos dessa. Du betalar istället provision när en besökare konsumerat en tjänst eller produkt hos dig.

Intressant? Dela gärna vidare!