Trender och spännande möten på världens största resemässa

  • publicerad

”Welcome back World” – dessa var orden deltagare möttes av på världens största resemässa ITB, som i år arrangerades fysiskt för första gången sedan 2019. Hela Småland delade ett gemensamt bord där både förbokade och spontana möten ägde rum, med researrangörer, press och andra intressenter.

ITB mässan i Berlin bjöd på en positiv och förväntansfull stämning där det fanns stor tro på framgångar för Sverige som destination. Den tyska målgruppen älskar att resa och semestern håller man hårt i! Det finns fortfarande ett stort uppdämt behov och längtan att få resa efter pandemin.

Trender hos tyska resenärer

En trend som ökar i Tyskland är att resa under föräldraledigheten. Det ger möjligheter till resande under flera säsonger och kan resultera i mer ”slow travel”. Slow travel innebär bland annat att man som resenär stannar längre på destinationen och njuter mer av sin tid.

Generellt sett är det många fler barnfamiljer som vill boka via en researrangör för att känna trygghet med sitt val, men också för att det är tidkrävande att sy ihop en komplex resa, vilket man då hellre tar hjälp med. Många barnfamiljer får det bättre ställt i Tyskland när hushållen går mot en mer jämställd riktning och där båda föräldrar har inkomster, till skillnad från hur det traditionellt varit i landet.

Sverige ses fortfarande som ett tryggt land att resa till, trots fler internationella rapporter om Sveriges gängkriminalitet och skjutningar. Priskänsligheten är något som lyftes kring den tyska turisten, valutan gör att det blir något billigare att semestra i Sverige.

Marknadsföringsstrategierna ser man ändras i Tyskland, där storytelling har blivit alltmer i fokus.

Pressbearbetning på ITB

Redan dagen innan mässtart inleddes ITB med TravMedia IMM (International Media Marketplace) där Småland fanns representerade bland Sveriges andra regioner. Här presenterade vi vår plats tillsammans med vår tyska samarbetspartner Ehrenbergs, för att möta och ta hand om olika pressförfrågningar. Förutom Smålands senaste nyheter var det också många förfrågningar kring outdoorupplevelser, unika boenden och kulturella upplevelser. På onsdagen anordnades även ett större pressevent där ambassadör Per Thuresson i samarbete med Visit Sweden bjöd in till middag på Sveriges Residens. Här fanns goda möjligheter att mingla med tysk press och media för att sälja in Smålands nyheter och upplevelser.

Arbetet kring hållbarhet

Dagarna fylldes av många diskussioner kring hållbarhet, något som är högt efterfrågat av researrangörerna. Samtidigt anser många arrangörer att det är en svår balansgång för hur mycket hållbarheten ska marknadsföras i deras paket. Vissa arrangörer efterfrågar det i betydligt högre utsträckning medan andra arbetar med att hitta sitt sätt som fungerar för deras verksamhet.

Några konkreta förfrågningar från mässan

  • En spirituell konferens ska anordnas: Hotell i naturen gärna nära sjö. Behöver stor sal 200 kvm facilitet utan pelare eller dagsljus. Helt platt golv med scen. 60-90 gäster, många enkelrum . Troligtvis en vecka, sept eller oktober 2023. 4 stjärnor minimum.
  • Herrgård som ligger naturnära med minst 30 rum och som vill arrangera komplett julfirande i år mellan 22-26/12
  • Stugor, ev enskilda stugägare som vill hyra ut
  • Kanotpaket med paddlingar hela 5, 7 eller 11 dagar

Hanna arbetar nu vidare med all uppföljning och matchmaking som kan bli med produktägare i länet.

Inne på ITB mässan i Berlin. Vi ser Visit Swedens monter med resterande svenska regioner.
ITB mässan i Berlin är världens viktigaste fack- och konsumentmässa inom turism. © Smålands Turism

vill du veta mer?

  • relaterat

Stora medier sätter Småland i rampljuset

Tre kvinnor som skålar och fikar i en grönskande trädgård
Under året har vi haft glädjen att välkomna journalister, bloggare och influencers till vår plats. Mellan februari och oktober 2024 har vi organiserat totalt 30 besök med många stora utländska medier som har valt att skriva om Småland.

Jönköpings län attraherar fler internationella besökare

Gästnattsstatistiken från sommaren 2024 visar på en fortsatt stabil utveckling för besöksnäringen i Jönköpings län, där internationella besökare sticker ut som en viktig tillväxtmotor. Trots en liten nedgång i svenska besökare har länet lyckats bibehålla ett starkt antal gästnätter totalt sett.

4 miljoner exponeringar och stort engagemang för Småland

Under våren och sommaren 2024 genomförde vi en framgångsrik Sverigekampanj med syftet att öka synligheten för Småland som destination. Kampanjen, som pågick från mars till augusti, riktade sig till målgrupper över hela landet, med särskilt fokus på barnfamiljer, outdoor-entusiaster och äldre par.

Visa upp ditt företag på Smålandskartan 2025

Med en plats i smålandskartan uppmärksammas ditt företag av både svenska och internationella besökare.

De handbyggda lederna lockar cyklisterna till Finale Ligure

cyklister i hjälmar i Italien
Vår studieresa till italienska Finale Ligure gav oss insikter i hur en sol- och baddestination utnyttjat den kringliggande naturen för att skapa ett cykelmecka. Genom handbyggda leder, starkt lokalt engagemang och hållbara strategier inspireras vi att vidareutveckla Smålands cykelturism.

Filmbyn Småland vinnare av Årets Turismpris

Representanter från Filmbyn med Helene Berg och ordförande
Med stor respekt för det Småländska arvet och innovativa arbetet med filmer från Astrid Lindgrens berättelser kammade Filmbyn Småland hem Årets Turismpris som presenterades på Werket i Jönköping.