Swedish Workshop Falun 2022

  • publicerad

Visit Sweden och Visit Dalarna arrangerade i år Swedish Workshop i Sverige. Falun var värd och visade upp Dalarna under dagarna 18 – 19 maj. Det började med en kunskapsdag för besöksnäringen i hållbarhetens tecken. Dagen efter ägde själva workshopen rum i och runt Falu Gruva.

Kunskapsdagen
Under kunskapsdagen fokuserades det mest på hållbarhet och flera goda exempel presenterades. Det blev tydligt att många svenska företag gör mycket mer för hållbarhet än vad det berättas om. Här finns flera vinster att göra genom mer transparent hållbarhetskommunikation. Prata hellre för mycket om det som görs än för lite. Några exempel kan var att vi använder så lite plast som möjligt, vi minskar matsvinnet, vi sopsorterar osv.

En intensiv mötesdag
Under en mingelkväll fick vi äntligen träffa och välkomna våra internationella köpare fysiskt till Sverige och Swedish Workshop igen efter pandemin. Det märktes att Swedish Workshop är ett viktigt tillfälle för besöksnäringens exportmogna aktörer att träffas, då flera utländska köpare och researrangörer från våra prioriterade marknader fanns på plats. Under mötesdagen blev det för oss i norra Småland många bra möten. Något som överraskade var att Frankrike börjar bli intresserade av Sverige som framförallt bussresemål. Från Belgien finns det också stark efterfrågan om expansion med resor till Sverige.

Efterfrågan
Det som främst efterfrågas är:

  • Soft adventure för mindre grupper, med soft adventure menas lätt vandring och cykling.
  • Boende i olika former och mycket stugboende efterfrågas.
  • Många researrangörer som tidigare önskat blockerade allotment, allotment syftar på en överenskommelse om ett bestämt antal blockerade hotellrum/bäddar som reserverats för researrangören fram till ett visst datum, börjar nu att arbeta mer utefter förfrågan (on request).
  • Guider som talar tyska och franska.
  • Flera arrangörer på plats har inte haft Småland som resmål innan men visar nu intresse för vår region.
  • Bokningarna har kommit igång på marknaderna men det märks en försiktighet beroende av att det är osäkert med krig och ekonomi, särskilt vad det gäller gruppresor.

Aktuellt från representerade marknader
Vi fick erfara att de har samma problem i Europa som här; att anställa ny personal då flera har gått till andra branscher under pandemin. För oss är det lite av en omstart då flera av de som var duktiga på Sverige och kunde vårt område har försvunnit. Flera arrangörer kommer att förskjuta sina program till 2023 men de söker också nya upplevelser och boenden. En uppmaning till er som jobbar med de utländska researrangörerna är att besvara deras mail som gäller för 2023 och framåt.

Småland visade upp sig på Pre tour
Dagarna innan Swedish Workshop började så hade vi i södra och norra Småland nöjet att visa både boenden och sevärdheter för några researrangörer. Arrangörerna kom från Holland, Frankrike och Schweiz. Tema för touren var hållbarhet och där varje företag som visades upp hade skrivit några rader om just deras hållbarhetsarbete. Deltagarna var nöjda att uppleva Småland och lära sig mer om utbudet.
Det var glädjande att få visa upp vårt utbud på Swedish Workshop och Pre touren. Tillsammans i Småland jobbar vi vidare för att få fler resenärer till oss via researrangörernas kanaler hälsar Christina Moths och Hanna Glans.

Gruppbild med deltagarna i Swedish Workshop 2022 i Falun.

vill du veta mer?

  • relaterat

Stora medier sätter Småland i rampljuset

Tre kvinnor som skålar och fikar i en grönskande trädgård
Under året har vi haft glädjen att välkomna journalister, bloggare och influencers till vår plats. Mellan februari och oktober 2024 har vi organiserat totalt 30 besök med många stora utländska medier som har valt att skriva om Småland.

Jönköpings län attraherar fler internationella besökare

Gästnattsstatistiken från sommaren 2024 visar på en fortsatt stabil utveckling för besöksnäringen i Jönköpings län, där internationella besökare sticker ut som en viktig tillväxtmotor. Trots en liten nedgång i svenska besökare har länet lyckats bibehålla ett starkt antal gästnätter totalt sett.

4 miljoner exponeringar och stort engagemang för Småland

Under våren och sommaren 2024 genomförde vi en framgångsrik Sverigekampanj med syftet att öka synligheten för Småland som destination. Kampanjen, som pågick från mars till augusti, riktade sig till målgrupper över hela landet, med särskilt fokus på barnfamiljer, outdoor-entusiaster och äldre par.

Visa upp ditt företag på Smålandskartan 2025

Med en plats i smålandskartan uppmärksammas ditt företag av både svenska och internationella besökare.

De handbyggda lederna lockar cyklisterna till Finale Ligure

cyklister i hjälmar i Italien
Vår studieresa till italienska Finale Ligure gav oss insikter i hur en sol- och baddestination utnyttjat den kringliggande naturen för att skapa ett cykelmecka. Genom handbyggda leder, starkt lokalt engagemang och hållbara strategier inspireras vi att vidareutveckla Smålands cykelturism.

Filmbyn Småland vinnare av Årets Turismpris

Representanter från Filmbyn med Helene Berg och ordförande
Med stor respekt för det Småländska arvet och innovativa arbetet med filmer från Astrid Lindgrens berättelser kammade Filmbyn Småland hem Årets Turismpris som presenterades på Werket i Jönköping.