Stort sverigeintresse från internationella researrangörer

  • publicerad

Under Swedish Workshop online efterfrågade de utländska researrangörerna paketerade och lättbokade produkter inom bla cykel, vandring och måltidsupplevelser där gästen får vara delaktig.

2020 är året då vi på riktigt lärde oss att genomföra digitala möten. Swedish Workshop online är ett förnyat koncept som matchar internationella researrangörer med intressanta destinationer. Den här gången deltog fler researrangörer än under det tidigare fysiska eventet Swedish Workshop. Ett tydligt tecken på att allt fler nu intresserar sig för Sverige som resmål. Flera av de tyska researrangörerna tittar på att utöka sitt utbud i Sverige och arrangörer som inte haft Sverige i portfolion sedan tidigare visar ett stort intresse för att utveckla det. Trots pandemin anses alltså Sverige vara ett tryggt och säkert resmål. För marknader som Nederländerna och Belgien är det även smidigt att ta sig hit med egen bil, utan att behöva ta flyget.

Förändrat bokningsmönster inför 2021
Av naturliga skäl var det flera deltagare som kommenterade osäkerheten inför att redan nu planera resandet inför 2021. Flera researrangörer önskar tydligare riktlinjer från EU och resebranschen förväntar sig ett förändrat bokningsmönster där bokningarna görs närmre inpå själva resan. Arrangörer som både säljer gruppresor och FIT (köper paketresa och reser på egen hand) ser en tydlig ökning av det sistnämnda. FIT har bland annat lockat barnfamiljer där familjen ofta består av två föräldrar som arbetar (double income) men som inte själva har tid att planera. Att boka sin resa via en arrangör innebär både trygghet, service, tidsbesparande och komfort.
Utländska researrangörer efterfrågar paketerade och lättbokade produkter inom bla cykel, vandring och måltidsupplevelser där gästen får vara delaktig.
Och kom ihåg satsa på att erbjuda okonstlade, bokningsbara produkter som är lätta för arrangören att ta till sig. Krångla inte till det!

Konkret efterfrågan
• Handikappanpassade rum
• Soft adventure när det kommer till cykel och vandring
• Kulinariska aktiviteter där gästen får vara delaktig
• Boende med självhushåll
• Mindre hotell, gärna på landsbygd. Även cityhotell efterfrågades, då med allotmentkrav.
• Cykel från boende till boende med bagagetransport emellan. Lagom med tre olika boende och en distans på 40-50 km per dag.
• Tydligt hållbara produkter, gärna tillgängliga med tåg.
• Upplevelser under vinterhalvåret som inte behöver vara kopplade till snö.
• Unika boende för high end segment med hög servicegrad

Så går Swedish Workshop online till:
Innan workshopen har researrangörer bokat möten med intressanta destinationer. Under dagen användes det digitala systemet Converve: B2B Matchmaking & Networking Event Software. Här kopplas arrangörer och destinationer samman för speddejting enligt ett förbestämt schema. Varje möte är 15-20 minuter där researrangören gör en förfrågan och destinationen presenterar förslag utifrån regionens utbud. Allt i samma system. Här presenterar vi alla aktörer i Jönköpings län, men med fokus på de som visat intresse av att arbeta med researrangörer.

*Swedish Workshop är en återkommande mötes- och marknadsplats mellan Sveriges turistnäring och utländska researrangörer inom privat resande med syfte att utveckla nya kontakter och skapa affärer. Workshopen anordnas vartannat år i Sverige respektive Tyskland.

Hanna Glans presenterar länets utbud för internationella researrangörer under Swedish Workshop online.

vill du veta mer?

  • relaterat

Skicka in din nominering till Årets Turismpris

Trakt forest hotel tar emot pris på scen 2023
Varje år delar vi på Smålands Turism ut Årets Turismpris till företag, organisationer eller föreningar som har gjort avtryck och bidragit till att utveckla besöksnäringen i Jönköpings län. Var med och nominera ett företag inom besöksnäringen som du tycker förtjänar årets pris!

Småland syns i Europeisk media

Ett journalistbesök på Grafitgrå i Kaxholmen. Journalisten fotar ägaren med en växt framför butiken, snö runtomkring dem.
Förra året välkomnade vi drygt 40 journalister och influencers, där majoriteten kom från Tyskland. De nederländska pressutskicken samt en pressresa med fokus familj var några av höjdpunkterna.

200 deltagare på Smålandsdagen 2023!

Erik Modig som står på scenen och föreläser om hur du når ut till nya och befinliga kunder. Publik runtomkring, slides bakom honom, bollformade lampor som hänger över publiken.
Föreläsningar om trender, marknadsföring och AI, mingel med företag inom besöksnäringen och show med Prussiluskan och poliserna Kling och Klang. En fantastisk dag för besöksnäringen i Småland helt enkelt!

Småland hjälper dig att synas online!

två kvinnor pekar på en karta på en mobiltelefon
Nu har vi möjlighet att erbjuda ditt företag hjälp att synas online – helt kostnadsfritt! Träffa våra digitala coacher som tar fram en plan efter just ditt företags utmaningar.

Jönköpings län lockar allt fler utländska besökare

Tysk turist som sitter i en vagn tillsammans med andra turister och fotar älgar på Skullaryds Älgpark.
Trots regn och rusk kom turisterna till Jönköpings län. Nästan hälften av sommarens totala gästnätter spenderades under juli, men under augusti sjönk det rejält. Det största tappet under sommaren var de svenska turisterna, framför allt de som övernattar på camping.

En spirande sommar för Rosenlunds rosarium och herrgård

Rosenlunds herrgård, baksidan
Tillsammans med Destination Jönköping är vi med och utvecklar platsen Rosenlunds rosarium och herrgård. Denna sommar var den första där det erbjöds fasta guidade vandringar samt en mängd nya aktiviteter och evenemang.