Det här ska du tänka på inför pressbesöket

Ska du få pressbesök är det viktigt att vara väl förberedd och ge det allra bästa intrycket av din verksamhet. Här är några saker att tänka på!

Ska du få pressbesök är det viktigt att vara väl förberedd och ge det allra bästa intrycket av din verksamhet. Här är några saker att tänka på!

Inför besöket
• Fundera på vad som är mest intressant för just den här personen. Har han/hon några specialintressen?
• Kolla in vad han/hon har skrivit om tidigare.
• Avsätt tid!
• Informera din personal om att ni ska få besök.
• Om det krävs speciell klädsel eller utrustning, se till att det finns framme! Kanske ska ni ut på sjön eller gå i skogen och då kan det vara bra med extra flytväst och stövlar.
• En del journalister har med sig egna fotografer, andra tar egna bilder. Kanske är vädret inte till sin fördel den dagen de är på plats. Förbered gärna med bilder du kan dela med dig av och maila dem vid behov. Bra bilder med bra kvalitet på din anläggning och eller din verksamhet är viktigt och kan t o m avgöra om något publiceras eller ej.

Under besöket
• Visa runt och berätta om din verksamhet och din egen historia. Det är det som gör just den här platsen unik.
• Berätta om din passion och engagemang för platsen. Det personliga mötet är avgörande för upplevelsen.
• Lyft fram om det är något speciellt du vill att de ska skriva om, som du tror kan vara av intresse för målgruppen. Det som är genuint, lokalt och äkta är alltid intressant!
• Ge dem en ”smygtitt” bakom kulisserna.
• Låt dem hjälpa till med något och prova på nya saker. Det gör upplevelsen extra minnesvärd!
• Fokusera på det positiva! Dina utmaningar och problem behöver du inte dela med dig av.
• Lämna telefonnummer och mail så att journalisten kan kontakta dig.

Efter besöket
• Följ dem på sociala medier och dela eventuella inlägg på din egen profil. Glöm inte att gilla och kommentera!
• En journalist skriver ofta artiklar för en uppdragsgivare. Ofta antecknar de och fokuserar på detaljer i mötet. Resultatet, alltså artikeln eller artiklarna, kan dröja innan de publiceras. En influencer eller bloggare däremot är sitt egna varumärke och uppdragsgivare och producerar eget material i form av bilder, film och text till sina egna kanaler och publicerar ofta direkt eller inom de närmsta dagarna.

Pressgrupp på besök på Wallby Säteri © Emma Ivarsson

vill du veta mer?