Få ut mer av gästnattsstatistiken i Jönköpings län med vår egen Helene Berg! Här delar vi med oss av de senaste insikterna.
Midsommar står för dörren, men i statistikens värld befinner vi oss fortfarande i april – en månad som i år sammanföll med påsken, vilket märks tydligt i gästnattsstatistiken.
Totalt ökade gästnätterna i april med +12,7 % jämfört med samma månad förra året. Den största ökningen stod de utländska gästerna för – framför allt våra påskfirande grannar från Danmark – som ökade med hela +41,7 %.
Trots det starka aprilresultatet ligger det första tertialet (januari–april) på ett litet minus totalt, –5,9 %. Minskningen beror uteslutande på färre svenska gästnätter, medan de utländska ligger stabilt. Det följer samma utvecklingsmönster som vi såg redan under 2023.
Hotell går fortsatt starkt jämfört med andra boendetyper, tillsammans med korttidsuthyrning som exempelvis Airbnb.
Med hjälp av mobilbaserad rörelsedata kan vi se att Jönköpings kommun lockade den största andelen besökare under perioden januari–april.
Vi ser fram emot att följa om det sker några skiften under sommaren.
I tabellerna nedan hittar du även information om var besökarna kommer ifrån – både nationellt och internationellt. Tyskland står för en stor del, men eftersom landet är uppdelat i många regioner kommer den första tyska regionen, Schleswig-Holstein, först på plats fyra i listan.
Dubletter och mobilanvändare som registreras som ”hemma” på platsen filtreras bort för att ge en mer korrekt bild.
Så – njut av lite tabeller lagom till midsommar.
Är du lika nördiga som mig så har du vid det här laget upptäckt vår nya statistiksida på https://smalandsturism.se/statistik/. Förutom de vanliga gästnätterna på region och kommunnivå kan du nu även se säsongsfördelning och turisttäthet.
Hittills i år har vi en nedgång på gästnätter jan-mars på -18,5 %. Här står de svenska gästnätterna för 80 % och därefter kommer de danska som besökte oss under vintern. I år inföll påsken i april och när vi får aprils siffror hoppas vi på en förbättring av denna statistik.
Vi har även mer statistik som ni är välkomna att ringa/mejla till oss om. Vi har analyserat 2024 års resultat minutiöst och där hittat tre spännande fakta som också visar komplexiteten i besöksnäringsstatistik.
Slutsatsen blir att den svenska besökaren är vår grund och de utländska besökarna blir som grädde på moset där tillväxten sker både i spendering och gästnätter.