En familj med två barn som är ute och går längs med röda hus i Eksjö.
Nå ut till den svenska målgruppen. Foto: Alexander Hall

Sverige

Vad är det som lockar till svemester och hur kan du få svenskarna att välja Småland? Hälften av svenskarna drömmer om att resa i Sverige. Det här är en köpstark målgrupp som vill ha roligt och uppleva – gärna tillsammans med släkt och vänner. Familjen står högst upp på prioriteringslistan och det syns förstås i önskelistan inför semestern.

Svenskarna lockas av det udda och unika

Oavsett tid på året lockas svenskarna av det som är lite udda och unikt. Mycket av det som finns på önskelistan har vi i Småland. Här finns skog och outdoor, stad, sol och bad. Det är trendigt att uppleva saker som sticker ut. Naturfenomen och vinterbad, lokala måltidsupplevelser, spännande boenden och aktiviteter. Det är en fördel om det genomsyras av det lokala, småskaliga och hantverksmässiga men ändå är gångbart internationellt. 

Familjen ligger högt på svenskarnas prioriteringslista

Högst upp på önskelistan ligger att besöka vänner och familj och att uppleva såväl storstad som outdoor. En del drömmer om kulinariska upplevelser andra om att besöka nöjesparker. Fundera på hur du kan paketera så att den svenska målgruppen vill ta med sig vänner och familj till din del av Småland.

Svenska resenärer sköter helst sina bokningar på egen hand online. De vill boka paket i förväg, gärna via en resebyrå. Målgruppen vill gärna ha hjälp att göra hållbara val och det är trendigt att göra saker som bidrar till det lokala eller gör att man känner sig som en del av lokalsamhället under sin semester. 

Vilka är de tre största målgrupperna när det gäller svenska besökare?

När vi tittar på svenska resenärer ser vi att de tre största målgrupperna är:

  • Vardagssmitande livsnjutare
  • Nyfikna upptäckare
  • Aktiva naturälskare

Tips!

Här är några tips som kan hjälpa dig att komma igång med arbetet mot den svenska målgruppen på just din plats i Småland:

  • Skapa möjlighet att göra hållbara val
  • Paketera erbjudanden kring outdoorupplevelser
  • Servera lokalt producerad mat
  • Lyft fram det som är unikt hos er
  • Hjälp besökare att hitta guldkornen hos er
  • Se till att det är enkelt att boka online
  • Samarbeta med resebyråer och researrangörer
  • Skapa möjlighet att bidra till platsen under besöket
  • Locka resenären att dela sina upplevelser i sociala kanaler

Lär dig mer om den svenska marknaden

Intressant? Dela gärna vidare!
Smålands Turism

Vill du veta mer?

Kommunikationsstrateg

Hanna Carlholt Jarl