Kvinna som pratar med sina restauranggäster
Låt dina gäster få insyn i hur ni arbetar med hållbarhet i din verksamhet.Foto: Day fotografi

Berätta om ditt hållbarhetsarbete

Dina besökare förväntar sig att du arbetar med hållbarhet och att de får insyn i hur du arbetar med hållbarhet i din verksamhet. Det finns många fördelar med att kommunicera ditt hållbarhetsarbete. Att din verksamhet har ett hållbarhetsarbete bidrar till att ta hand om vår planet och att du berättar om det bidrar till att stärka ditt varumärke.

Om du kommunicerar öppet och ärligt kring ert hållbarhetsarbete skapar det en transparens som bygger trovärdighet och förtroende hos besökare och kunder. Det kan också hjälpa dig att sticka ut på marknaden. Men – var noga med att det är ett riktigt hållbarhetsarbete, den medvetna besökaren upptäcker snabbt om det rör sig om greenwashing.

Här är några enkla tips som kan hjälpa dig igång:

Tänk på mottagaren

Formulera för dig själv först vad du vill säga till dina gäster och tänk på att de bombarderas med budskap så du måste förstå vad som är värdefullt för just dem, du behöver ha deras bästa i fokus.

Fokusera på fördelarna och var personlig

Skapa berättelser som gör att gästen upplever ett mervärde av ert hållbarhetsarbete. Berätta på ett familjärt sätt om det ni gör, varför ni gör det och vilken nytta det får i just din del av Småland.

Förankra och involvera

Avsätt tid till att diskutera hållbarhetsarbetet med dina medarbetare. Det gör det både enklare och roligare att prata om ämnet.

Var ärlig

Öppenhet och ärlighet är grunden som bygger förtroende, det gäller inte minst inom hållbarhetsområdet.

Kommunicera på fler språk

Ni når fler genom att ha informationen på minst engelska och tyska eller franska beroende på vilket land era gäster kommer ifrån.

Gör det enkelt!

Komplicerad och invecklad kommunikation tappar trovärdighet. Stanna istället vid det enkla – tänk att en sjuåring ska förstå vad du vill berätta. Ta små steg i rätt riktning och involvera dina gäster genom att låta dem veta hur de kan bidra på ett enkelt vis.

Låt gästen vara med

Ett knep du kan använda dig av är att bjuda in besökarna i din kommunikation. Många vill visa att de, även resande fot, bryr sig om miljön.

  • Uppmuntra dem till att dela sina upplevelser i sociala medier.
  • Gör det enkelt för dem att i stort kommentera och rekommendera era hållbara produkter och tjänster.
  • Bemöt alla gäster på ett trevligt sätt och respektera att de tycker olika.
  • Använd besökarna i din marknadsföring. Men glöm inte bort att fråga om lov ifall du vill fota dina gäster.

Gör hållbarhetskommunikationen enkel

Krångla inte till det när du kommunicerar hållbarhet. Underlätta för dina besökare att välja hållbart genom tydlig skyltning kring tillexempel källsortering och lokalproducerad mat på frukostbuffén.

Intressant? Dela gärna vidare!