Dina besökare förväntar sig att du arbetar med hållbarhet och att de får insyn i hur du arbetar med hållbarhet i din verksamhet. Det finns många fördelar med att kommunicera ditt hållbarhetsarbete. Att din verksamhet har ett hållbarhetsarbete bidrar till att ta hand om vår planet och att du berättar om det bidrar till att stärka ditt varumärke.
Om du kommunicerar öppet och ärligt kring ert hållbarhetsarbete skapar det en transparens som bygger trovärdighet och förtroende hos besökare och kunder. Det kan också hjälpa dig att sticka ut på marknaden. Men – var noga med att det är ett riktigt hållbarhetsarbete, den medvetna besökaren upptäcker snabbt om det rör sig om greenwashing.
Formulera för dig själv först vad du vill säga till dina gäster och tänk på att de bombarderas med budskap så du måste förstå vad som är värdefullt för just dem, du behöver ha deras bästa i fokus.
Skapa berättelser som gör att gästen upplever ett mervärde av ert hållbarhetsarbete. Berätta på ett familjärt sätt om det ni gör, varför ni gör det och vilken nytta det får i just din del av Småland.
Avsätt tid till att diskutera hållbarhetsarbetet med dina medarbetare. Det gör det både enklare och roligare att prata om ämnet.
Öppenhet och ärlighet är grunden som bygger förtroende, det gäller inte minst inom hållbarhetsområdet.
Ni når fler genom att ha informationen på minst engelska och tyska eller franska beroende på vilket land era gäster kommer ifrån.
Komplicerad och invecklad kommunikation tappar trovärdighet. Stanna istället vid det enkla – tänk att en sjuåring ska förstå vad du vill berätta. Ta små steg i rätt riktning och involvera dina gäster genom att låta dem veta hur de kan bidra på ett enkelt vis.
Ett knep du kan använda dig av är att bjuda in besökarna i din kommunikation. Många vill visa att de, även resande fot, bryr sig om miljön.
Krångla inte till det när du kommunicerar hållbarhet. Underlätta för dina besökare att välja hållbart genom tydlig skyltning kring tillexempel källsortering och lokalproducerad mat på frukostbuffén.