Kvinna som håller i mobil, närbild på hand
Syns med ditt företag på Tripadvisor.

Att använda Tripadvisor

Det här är en guide för dig som vill komma igång med Tripadvisor för att stärka din digitala närvaro genom användargenererat innehåll och aktuella recensioner.

Tripadvisor är en viktig del av den digitala närvaron inom besöksnäringen. Det är ett kostnadsfritt verktyg som du kan använda för att marknadsföra din verksamhet mot potentiella besökare.

Börja med att registrera din verksamhet

För att komma igång behöver du registrera din verksamhet på Tripadvisor. Det är viktigt att den information som finns är uppdaterad och korrekt. När du väl är inloggad är det enkelt att ändra dina uppgifter. Tänk på att din verksamhet redan kan finnas presenterad på Tripadvisor där besökare själva publicerat text, bilder och omdömen.

Viktigt: e-post alla kan hålla koll på

Alla berörda i verksamheten bör ha tillgång till den e-postadress som används vid registreringen. Dit skickas bland annat omdömen och ni bör ha som policy att de ska besvaras så snabbt som möjligt. Se till att ni har snackat igenom vem som svarar på vad, när och hur samt i vilka fall ett svar behöver bollas med andra innan det publiceras. Låt dina medarbetare få mandat att svara så att ni kan hjälpas åt på ett proffsigt vis.

Bilder

Bilder är viktiga och kan till och med spela en avgörande roll när besökare jämför boenden, besöksmål och aktiviteter. Det ska vara professionella bilder av hög kvalitet och bilder som är relevanta.

Fem bild-tips

  • Bilderna ska vara skarpa – lägg inte upp något suddigt.
  • Ladda upp minst 10 stycken bilder.
  • Ladda upp bilder på både interiör och exteriör.
  • Både du och resenärerna kan lägga upp bilder på din verksamhet.
  • Anlita gärna en fotograf som kan hjälpa er ta fram bilder till alla delar av er verksamhet.

Välj minst tio interiöra och exteriöra bilder som håller hög kvalitet. För att lägga till bilder går du in på hanteringscentret och klickar på “Profil” i menyn högst upp och väljer ”Hantera bilder”. Du kan också lägga upp nya bilder genom att klicka på ”Lägg till fler bilder” längst upp till höger på sidan. Välj bilder som speglar din verksamhet på ett bra sätt.

Huvudbilden – det första intrycket

Huvudbilden ger din presumtiva besökare ett första intryck av din verksamhet. Välj med omsorg och uppdatera löpande för att visa så aktuellt innehåll som möjligt. Var inte rädd för att låta bilderna följa säsong. Bilden ska vara i liggande format och minst 1200 pixlar breda, 628 pixlar höga och max 5MB i formaten .gif, .jpg, .bmp, eller .png. Det kan ta tre till fem arbetsdagar innan bilden publiceras.

Rapportera fel

Om det är något fel med en bild som är tagen av en resenär kan du rapportera detta genom att välja den aktuella bilden och klicka på flaggan ”Rapportera” längst ned till höger.

Omdöme

Det är en god företagsvana att alltid svara på, tacka för eller bemöta omdömen i digitala kanaler, oavsett vilken typ av omdöme det är. Negativa omdömen ska bemötas snabbt och professionellt. Berätta vilka åtgärder som vidtagits, vilka förbättringar som gjorts och om du kompenserat kunden på något vis. Viktigt att vara väldigt trevlig och tillmötesgående i tonen. Svara gärna även på positiva omdömen, det gör att den som tagit sig tid att skriva något positivt känner sig uppskattad. Tacka gärna för omdömet och välkomna besökaren tillbaka och se hanteringen av omdömen som en del av ert värdskap.

Tripadvisor Business Advantage

Som betalande företagskund på Tripadvisor får er verksamhet ytterligare funktioner att utnyttja. Ni kan till exempel fästa goda recensioner vid er profil för att den ska bli extra synlig för potentiella besökare.

Betalande företagskunder får även tillgång till en funktion som tillåter besökare att via ett knapptryck komma i kontakt med er. Dessutom kan ni med hjälp av Business Advantage spåra och analysera aktivitet kring er profil, exempelvis vilken tidpunkt webbplatsens besökare är aktiva och vilka erbjudanden de tycker är attraktiva. Det skapar möjlighet att optimera innehållet från er verksamhet.

Intressant? Dela gärna vidare!