Familj som paddlar kanot genom en å
Syns mot den digitala resenären i hela resecykeln. Foto: Day fotografi

Resecykeln

Du kan hjälpa människor att hitta till Småland genom att tillhandahålla relevant information genom resecykelns olika faser. Om rätt information poppar upp på rätt plats när någon söker efter en resa ökar chansen att få bokningar såväl som rekommendationer efter besök.

Målgruppens resecykel ger dig kunskap som konverterar

Kunskap om den modell som kallas Travel Cycle, eller som vi säger på småländska: resecykeln – kan hjälpa dig att skapa initiativ som konverterar. Resecykeln har fem faser och den börjar oftast med en önskan eller dröm att få uppleva något. Efter drömmen kommer planeringen, bokningen, upplevelsen och så avslutas det med en fas som fokuserar på att minnas och dela.

Illustration för vilka stadier den digitala resenären går igenom inför en semesterresa
Syns i resecykelns alla stadier.

Drömma

I Drömma-fasen av kundresan fokuserar den digitala resenären på att drömma om och hämta inspiration till sin semester. Här är man mottaglig för inspiration genom de flesta marknadsföringskanalerna, både off- och online kanaler.

Att tänka på i drömfasen

  • Arbeta med att bygga ett starkt och attraktivt varumärke
  • Skapa ett digital skyltfönster i sociala kanaler
  • Fyll kontinuerligt på dina kanaler med inspirerande filmer, bilder och texter.
  • Använd platstaggar för att berätta i vilken del av Småland du finns.

Planera

I den här fasen letar resenären efter information och jämför olika resmål. Recensioner är viktiga eftersom det skapar trygghet att veta vad andra tycker om en plats, destination eller ett besöksmål. Det är också vanligt att fråga efter rekommendationer och tankar i sociala medier och att prata med vänner, familj och nätverk.

Att tänka på i planeringsfasen

  • Sökmotoroptimering är viktigt – du måste synas på Google!
  • Uppmana till handling, call to action, genom tydlig knappar. Boka här och läs mer!
  • Skapa målgruppsanpassatinnehåll som är relevant och trovärdigt.
  • Se till att du har bemött de omdömen du fått digitalt med en trevlig och professonell ton. Även de negativa!

Boka

I den här fasen av kundresan letar resenären efter effektiva och smarta bokningserbjudanden. De allra flesta vill boka online.

Att tänka på i bokningsfasen

  • Du behöver ha ett smidigt och mobilanpassat bokningssystem
  • Det behövs en utförlig och trovärdig beskrivning av det som går att boka

Uppleva

I uppleva-fasen är resenären på plats hos dig och fokuserar på att få en bra och lyckad semester. I samband med en vistelse är det väldigt vanligt att leta efter information om annat som finns att uppleva i området.

Att tänka på i upplevelsefasen

  • Bra service är superviktigt såklart!
  • Målgruppsanpassa erbjudanden
  • Var bjussig med att tipsa om andra utflyktsmål, sevärdheter och restauranger i din del av Småland.
  • Gör det enkelt att dela härligt innehåll och tagga din verksamhet på sociala medier!
  • Tveka inte att erbjuda hjälp att ta en bild på dina besökare – det är en uppskattad service och det är kul att få hela sällskapet på bild.

Minnas och dela

När resenären kommer hem vill man minnas, berätta för vänner och familj och dela med sig på sociala medier. Om resan varit en positiv upplevelse har du en ny ambassadör för din verksamhet. Den här fasen är finurlig för de besökare du haft kan dela med sig av minnen som landar hos någon som är i drömmafasen. Dina besökare blir en viktig del av din marknadsföring.

Att tänka på i minnasfasen

  • Påminn och fortsätt att inspirera
  • Uppmuntra att lämna omdömen
  • Gilla, kommentera och dela vidare de bilder som resenären lägger upp i sociala kanaler.
  • Hjälp gärna dina besökare att ta en bild när de är hos dig – så de har fina minnen med sig hem till den här fasen.
Intressant? Dela gärna vidare!
Smålands Turism

Vill du veta mer?

VD

Helene Berg