Du kan hjälpa människor att hitta till Småland genom att tillhandahålla relevant information genom resecykelns olika faser. Om rätt information poppar upp på rätt plats när någon söker efter en resa ökar chansen att få bokningar såväl som rekommendationer efter besök.
Kunskap om den modell som kallas Travel Cycle, eller som vi säger på småländska: resecykeln – kan hjälpa dig att skapa initiativ som konverterar. Resecykeln har fem faser och den börjar oftast med en önskan eller dröm att få uppleva något. Efter drömmen kommer planeringen, bokningen, upplevelsen och så avslutas det med en fas som fokuserar på att minnas och dela.
I Drömma-fasen av kundresan fokuserar den digitala resenären på att drömma om och hämta inspiration till sin semester. Här är man mottaglig för inspiration genom de flesta marknadsföringskanalerna, både off- och online kanaler.
I den här fasen letar resenären efter information och jämför olika resmål. Recensioner är viktiga eftersom det skapar trygghet att veta vad andra tycker om en plats, destination eller ett besöksmål. Det är också vanligt att fråga efter rekommendationer och tankar i sociala medier och att prata med vänner, familj och nätverk.
I den här fasen av kundresan letar resenären efter effektiva och smarta bokningserbjudanden. De allra flesta vill boka online.
I uppleva-fasen är resenären på plats hos dig och fokuserar på att få en bra och lyckad semester. I samband med en vistelse är det väldigt vanligt att leta efter information om annat som finns att uppleva i området.
När resenären kommer hem vill man minnas, berätta för vänner och familj och dela med sig på sociala medier. Om resan varit en positiv upplevelse har du en ny ambassadör för din verksamhet. Den här fasen är finurlig för de besökare du haft kan dela med sig av minnen som landar hos någon som är i drömmafasen. Dina besökare blir en viktig del av din marknadsföring.