Resegaranti är en trygghet för dina resenärer så de inte ska förlora några pengar om deras resa ställs in eller avbryts. Du som säljer eller marknadsför arrangemang som omfattas av resegarantilagen ska ställa resegaranti. Vi hjälper dig reda ut vad som gäller.
Att ställa resegaranti är en kvalitetsstämpel som visar att du är en seriös leverantör. Om en resa ställs in eller avbryts, och resenären inte får tillbaka sina pengar från researrangören ska ersättningen täcka det som resenären har betalat för resan och kostnader för eventuell hemresa. Det vanligaste skälet till att resegarantin används är att reseföretag går i konkurs.
Resegarantinämnden beslutar om vilka resenärer som ska få ersättning och ersättningens storlek.
Resegarantier gäller för paketresor och vissa andra researrangemang. Du som reseaktör har skyldighet att anmäla din verksamhet. I Resegarantilagen framgår vilka resor som omfattas av resegarantin. Storleken på resegarantin beräknas individuellt på varje verksamhet.
Det finns olika sätt att ställa garanti för dina resenärer. Du kan göra det direkt via Kammarkollegiet eller som medlem i branschorganisationerna Visita.
Kammarkollegiet har samlat mer bra information angående resegarantier. Läs mer om resegaranti här.