Smålands måltidsupplevelser lanseras globalt

  • publicerad

När Sverige skall inspirera internationella besökare till måltidsupplevelser och aktiviteter i den svenska naturen, spelar Småland och vårt län en stor roll.

Nu är den stora kampanjen som skall öka intresset för natur- och måltidsturism igångsatt, under namnet; ”The Edible Country”. På sju natursköna platser har Visit Sweden tillsammans med oss, de regionala turismorganisationerna, placerat ut bord. Originalbordet ligger i Småland, Asa och det var även här som kampanjen filmades och fotades.

*Kampanjfilm The Edible Country, 1,46 min.*

The Edible Country
Kampanjen ”The Edible Country” ska inspirera utländska besökare till måltidsupplevelser och aktiviteter i den svenska naturen, i hela landet. Svenska stjärnkockar har komponerat recept med ingredienser som abborre, enbär, kantareller m,m. Rustika träbord har specialritats, snickrats och placerats ut på vackra platser i Småland, Skåne, Jämtland, Bohuslän, Värmland, Stockholms skärgård och Swedish Lappland. Bordet i Småland är specialtillverkat av Erik Hjärtfors på Lövsjö Loghouse i Näshult.

På sajten visitsweden.com/ediblecountry finns recept och instruktioner, tillsammans med information om hur man följer allemansrätten och vistas i den svenska naturen. Där finns tips på naturupplevelser, boenden, restauranger, caféer, gårdsbutiker och vandringar som man kan göra i närheten där borden är placerade. Titta gärna närmare på hur Småland och Jönköpings län representeras.

Småländska måltidsupplevelser
Med anledning av bordet i Småland, som för övrigt ligger i Asa, lyfts även flera bokningsbara unika måltidsupplevelser i Jönköpings län. Och redan nu finns sådana att boka på Wallby Säteri, Isaberg Höganloft och Åsens by. De utländska besökare som kampanjen riktas mot är mycket intresserade av att lära känna Sverige på ett djupare plan, via vår natur, kultur och livsstil, svensk mat och dryck samt svenska traditioner.

Spridning av kampanjen
Kampanjen The Edible Country kommer att spridas i internationella mat-, rese- och nyhetsmedier och via köpt och förtjänad räckvidd i sociala medier. Visit Sweden lyfter också fram kampanjen under den internationella kocktävlingen Bocuse d´Or i Lyon. Även Bookatable, Europas största bokningssajt för restauranger, sprider kampanjen i filmer, instruktionsvideor och intervjuer med kampanjens svenska kockar.

Stor internationell efterfrågan
Smålands Turism ser stor potential för företagen i Jönköpings län att utvecklas för att möta det växande intresset för och efterfrågan på typiskt småländska måltidsupplevelser, i säsong. Just nu pågår flera insatser för att stärka företagens konkurrenskraft och utveckla nya erbjudanden i detta högintressanta tema. Och intresset är stort, det märktes inte minst under kunskapsdagen Autentiska måltidsupplevelser med Paul Svensson, Jens Heed, Lena Mossberg och SvenErik Larsson på Rudenstams. Missade du dagen? Se filmen här!


Kampanjen The Edible Country är ett samarbete mellan Visit Sweden och Smålands Turism, Destination Småland, Region Kalmar län, Tourism in Skåne, Turistrådet Västsverige, Visit Värmland, Visit Stockholm, Jämtland Härjedalen Turism och Swedish Lapland. De svenska kockar som deltar i kampanjen är Titti Qvarnström, Niklas Ekstedt, Anton Bjuhr och Jacob Holmström.
Kampanjen The Edible Country är en del av programmen Hållbar natur- och ekoturism på landsbygden, som delfinansieras av regeringen, samt Exportprogram för Sveriges måltidsturism, som delfinansieras av EU:s jordbruksfond och regeringens landsbygdsprogram.

The Edible Country
Bordet i Småland

vill du veta mer?

  • relaterat

Ta fram styrkan inom dig

Mental coach Susanne Pettersson
Den 4 februari bjöd Smålands Turism in till en digital föreläsning med Susanne Pettersson. Föreläsningen ”Ta fram styrkan inom dig” handlade om att vi alla har förmågan att ta fram styrkan inom oss. Den handlar även om tron på sig själv, att följa sina drömmar och att ingenting är omöjligt.

Småländsk mat med stor potential

”Sverige har nu 17 produkter med skyddad beteckning, och syftet med märkningarna är att öka konkurrenskraften och främja destinationsutveckling och landsbygdens ekonomi, samtidigt som konsumentens möjlighet att göra medvetna val ökar”. Det berättar Camilla Bender Larsson från Jordbruksverket.

Framtidens måltidsturism

”Framåt 2030 är hyperlokalt och autentiskt den stora trenden och efterfrågan”. Så säger Bianca Brandon Cox, projektledare inom ”Exportprogrammet för måltidsturism” på Visit Sweden, under den digitala kunskapsdagen som avhandlade senaste trend- och omvärldsanalysen om måltidsturism.  

Tipslista: decemberdryckerna från norra Småland

Äppelmust i snölandskap
Vinterns högtider ligger framför oss. Med dem kommer kryddiga smaker, varma drycker och festliga tillställningar. I norra Småland finns flera kreativa dryckestillverkare att upptäcka, och med hjälp av måltidsexperterna Sven-Erik Larsson och Gustav Arnell presenterar vi vinterns must-have-drycker.

Nu är det läge att inspirera tyskarna inför semestern!

Tyskarna bokar vanligtvis sin sommarsemester redan i november, men till följd av pandemin väljer många att avvakta. Däremot har det nedstängda samhället och begränsade sociala kontakter bidragit till att många längtar bort och letar inspiration inför nästa resa. Nu har du chans att fånga upp dem!

Inspiration den digitala vägen när Smålands Turism arrangerade cykeldag

mtb i midnattssol
Syftet med dagen var att kartlägga var vi står i cykelutvecklingen, hur vi gemensamt som cykeldestination tar nästa steg och vilka resurser som finns och behövs.