Smålands måltidsupplevelser lanseras globalt

  • publicerad

När Sverige skall inspirera internationella besökare till måltidsupplevelser och aktiviteter i den svenska naturen, spelar Småland och vårt län en stor roll.

Nu är den stora kampanjen som skall öka intresset för natur- och måltidsturism igångsatt, under namnet; ”The Edible Country”. På sju natursköna platser har Visit Sweden tillsammans med oss, de regionala turismorganisationerna, placerat ut bord. Originalbordet ligger i Småland, Asa och det var även här som kampanjen filmades och fotades.

Kampanjfilm The Edible Country, 1,46 min.

The Edible Country
Kampanjen ”The Edible Country” ska inspirera utländska besökare till måltidsupplevelser och aktiviteter i den svenska naturen, i hela landet. Svenska stjärnkockar har komponerat recept med ingredienser som abborre, enbär, kantareller m,m. Rustika träbord har specialritats, snickrats och placerats ut på vackra platser i Småland, Skåne, Jämtland, Bohuslän, Värmland, Stockholms skärgård och Swedish Lappland. Bordet i Småland är specialtillverkat av Erik Hjärtfors på Lövsjö Loghouse i Näshult.

På sajten visitsweden.com/ediblecountry finns recept och instruktioner, tillsammans med information om hur man följer allemansrätten och vistas i den svenska naturen. Där finns tips på naturupplevelser, boenden, restauranger, caféer, gårdsbutiker och vandringar som man kan göra i närheten där borden är placerade. Titta gärna närmare på hur Småland och Jönköpings län representeras.

Småländska måltidsupplevelser
Med anledning av bordet i Småland, som för övrigt ligger i Asa, lyfts även flera bokningsbara unika måltidsupplevelser i Jönköpings län. Och redan nu finns sådana att boka på Wallby Säteri, Isaberg Höganloft och Åsens by. De utländska besökare som kampanjen riktas mot är mycket intresserade av att lära känna Sverige på ett djupare plan, via vår natur, kultur och livsstil, svensk mat och dryck samt svenska traditioner.

Spridning av kampanjen
Kampanjen The Edible Country kommer att spridas i internationella mat-, rese- och nyhetsmedier och via köpt och förtjänad räckvidd i sociala medier. Visit Sweden lyfter också fram kampanjen under den internationella kocktävlingen Bocuse d´Or i Lyon. Även Bookatable, Europas största bokningssajt för restauranger, sprider kampanjen i filmer, instruktionsvideor och intervjuer med kampanjens svenska kockar.

Stor internationell efterfrågan
Smålands Turism ser stor potential för företagen i Jönköpings län att utvecklas för att möta det växande intresset för och efterfrågan på typiskt småländska måltidsupplevelser, i säsong. Just nu pågår flera insatser för att stärka företagens konkurrenskraft och utveckla nya erbjudanden i detta högintressanta tema. Och intresset är stort, det märktes inte minst under kunskapsdagen Autentiska måltidsupplevelser med Paul Svensson, Jens Heed, Lena Mossberg och SvenErik Larsson på Rudenstams. Missade du dagen? Se filmen här!


Kampanjen The Edible Country är ett samarbete mellan Visit Sweden och Smålands Turism, Destination Småland, Region Kalmar län, Tourism in Skåne, Turistrådet Västsverige, Visit Värmland, Visit Stockholm, Jämtland Härjedalen Turism och Swedish Lapland. De svenska kockar som deltar i kampanjen är Titti Qvarnström, Niklas Ekstedt, Anton Bjuhr och Jacob Holmström.
Kampanjen The Edible Country är en del av programmen Hållbar natur- och ekoturism på landsbygden, som delfinansieras av regeringen, samt Exportprogram för Sveriges måltidsturism, som delfinansieras av EU:s jordbruksfond och regeringens landsbygdsprogram.

The Edible Country
Bordet i Småland

vill du veta mer?

  • relaterat

Tipslista: decemberdryckerna från norra Småland

Vinterns högtider ligger framför oss. Med dem kommer kryddiga smaker, varma drycker och festliga tillställningar. I norra Småland finns flera kreativa dryckestillverkare att upptäcka, och med hjälp av måltidsexperterna Sven-Erik Larsson och Gustav Arnell presenterar vi vinterns must-have-drycker.

Nu är det läge att inspirera tyskarna inför semestern!

Tyskarna bokar vanligtvis sin sommarsemester redan i november, men till följd av pandemin väljer många att avvakta. Däremot har det nedstängda samhället och begränsade sociala kontakter bidragit till att många längtar bort och letar inspiration inför nästa resa. Nu har du chans att fånga upp dem!

Inspiration den digitala vägen när Smålands Turism arrangerade cykeldag

Syftet med dagen var att kartlägga var vi står i cykelutvecklingen, hur vi gemensamt som cykeldestination tar nästa steg och vilka resurser som finns och behövs.

Goda exempel visar (cykel)vägen framåt!

Med fokus på mountainbike anordnade vi en studieresan till Borgen Outdoor och Isaberg Mountain Resort. Här ville vi visa upp två anläggningar som kommit långt i sin utveckling och som därför kunde fungera som goda exempel.

Framgångsrik sommarkampanj för Småland

Kampanjen “Emigrera till Småland i sommar” stack ut i mängden och engagerade, samtidigt som den lyfte Smålands styrkor och besöksmål online. Svenska gästnätter i länet ökade med drygt 14%!

Samtliga cykelrutter på under en månad!

Torbjörn Svensson antog utmaningen och cyklade samtliga rutter i den nya cykelkartan för Norra Småland - på mindre än en månad.